bewust leven

100 dagen Miracle Morning

Na 100 dagen een uur eerder opstaan, mediteren, sporten, schrijven, affirmaties opzeggen en lezen, besloot ik om mijn wekker te snoozen en me om te draaien. Op dag 101 bleef ik liggen en de dagen daarna ook.

Hoe kon ik na 100 dagen volhouden, ineens stoppen om het vervolgens nooit meer te doen? Een rondje Google vertelt me dat een nieuwe gewoonte na 21 dagen blijft plakken, of na 65 of dat het soms wel 273 dagen duurt. Ik dacht als ik dat magische getal van 100 dagen haal, ik iedere ochtend uit bed zou springen om moeiteloos te beginnen aan mijn miracle-morning-routine.

The Miracle Morning is een methode van Hal Alrod. Als superdrukke man miste hij tijd voor zichzelf, tijd om tot rust te komen, tijd om zich te ontwikkelen en tijd om te bewegen. Omdat hij in zijn hele week nergens een uurtje tijd kon vinden, besloot hij om een uur eerder op te staan. Dat uur gebruikt hij om zijn SAVERS uit te voeren. S staat voor stilte, A voor affirmaties, V voor visualisatie, E voor exercise, R voor reading, S voor schrijven. Door zo zijn ochtend te beginnen is hij gedurende zijn dag ontzettend productief.

Nadat ik zijn boek had gelezen, downloadde ik alles wat ik nodig had om te beginnen met de 30 dagen challenge. Ik vroeg mijn zusjes als accountability partners en zette mijn wekker om kwart voor 6. De eerste paar keren ging als vanzelf, enthousiast om met iets nieuws bezig te zijn. Na een week merkte ik al dat het nieuwe er vanaf was en had ik meer discipline nodig om op te staan. Ik merkte ook dat niet alle onderdelen van de SAVERS bij mij paste. Ik bleef doorzetten, om het na een tijdje toch op te geven.

De magie van de miracle morning bleef aan mij trekken. Ik volgde de FB-groep en zag iedere ochtend weer de mooiste foto’s en verhalen van mensen die wél vroeg waren opgestaan. Als zij het konden, dan moest het mij toch ook lukken. Ik moest weer in de routine komen, een maatje zoeken die ook met de miracle morning wilde starten en gewoon volhouden. Het zou vanzelf mijn nieuwe levensstijl worden.

“Het bleef iets wat ik deed, iets wat paste bij het plaatje van mijn perfecte zelf, maar niet zo goed past bij de mens die ik nu ben.”

Honderd dagen hield ik het vol, deze keer had ik een aantal aanpassingen gedaan om het meer van mezelf te laten zijn. Honderd dagen stond ik vroeg op, deed alle savers en merkte niet het geweldige verschil dat andere mensen wel ervaarden. De ochtendroutine was wel fijn, maar ik was niet productiever, soms juist het tegenovergestelde. Omdat ik moe was, bleef ik na mijn miracle morning ‘n uurtje of twee bankhangen en kreeg op deze manier juist niet zoveel gedaan. Zelfs met de aanpassingen die ik had gedaan, was het nog steeds niet iets wat bij mij hoorde. Het bleef iets wat ik deed, iets wat paste bij het plaatje van mijn perfecte zelf, maar niet zo goed past bij de mens die ik nu ben.

De magische 100 dagen bleek niet zo magisch te zijn.

Gedragsdeskundige James Clear stelt dat het halen van een specifiek doel, in mijn geval de 100 dagen volhouden, averechts werkt als je gedrag blijvend wilt veranderen. Als je dit doel eenmaal haalt is de kans groot dat je de motivatie verliest en terugvalt in oud gedrag. Het gaat namelijk niet om resultaat, maar om de weg ernaartoe. Mijn focus lag vooral op het volhouden, zodat het daarna vanzelf zou gaan. Ik ging voorbij aan de manier waarop ik mijn leven wilde veranderen en waarom dat voor mij belangrijk was. Het was een grote verandering in 1 keer, terwijl om grote veranderingen te laten slagen, je juist consequent kleine stapjes moet blijven zetten.

Spijt? Absoluut niet. Ik sta nu ‘s ochtends op zonder te snoozen. Ik heb ontdekt dat ik mediteren fijn vind en dat ik graag in de ochtend sport en actief ben. Een strak schema waar ik mijzelf aan wil houden werkt niet voor mij. Ik hou juist van mijn afwisselende ochtenden, te bedenken wat ik wil doen of ervoor kiezen om juist even niets te doen. Om direct actief te zijn, of lekker met ‘n kopje thee en een boek op de bank.

Wat is jouw ochtendroutine?

Foto van Danielle MacInnes via Unsplash

16 gedachten over “100 dagen Miracle Morning

  1. Wauw.. Hier had ik nog nooit van gehoir maar interessant om te lezen. Ik ben zelf een hele tijd terug begonnen met elke ochtend rond half zeven te mediteren. Simpelweg om rustig te worden en de dag ook als dusdanig te beginnen. Ik vind het nog altijd heerlijk en ook al sla ik zo nu en dan rens een dag over, de rust van ren meditatie blijft heerlijk!

  2. Ik vind het knap dat je het bij de tweede poging toch nog zo lang hebt volgehouden.
    Ik doe er alles aan om zo lang mogelijk in bed te liggen, ik snooze altijd 2-3x voordat ik eindelijk uit bed kom. Dan snel aankleden, ontbijten en Sophia uit bed plukken en de deur uit. Het enige waar ik echt van kan genieten is mijn kopje thee in de ochtend.
    Nu ik verlof heb vind ik het heerlijk om rustig wakker te worden terwijl ik Noah voed en dan aan mijn dag te beginnen.

    1. Ik vind het ook zo fijn om vanzelf wakker te worden, lekker rustig de dag opstarten. Maar lukt ook niet altijd, als ik in de ochtend moet werken dan is het toch meer gehaast, al probeer ik toch ook hier rust in te bouwen door de wekker op tijd te zetten en dus meteen op te staan.
      Lekker dat je in ieder geval even je rust/geniet-momentje hebt van je kopje thee.

  3. Ik kan me wel voorstellen dat het anders voelt als het móet of als je het doet omdat je er zelf zin in hebt op dat moment. Zeker als je vervolgens niet altijd fitter bent. Goed dat je het echt helemaal hebt uitgeprobeerd, een lange tijd, en nu weet wat voor jou werkt! Ik ben zelf een ochtendmens en sta altijd meteen “aan”, maar elke dag heel vroeg echt iets gaan ondernemen is toch wel pittig, denk ik. Vroeg sporten vind ik normaal gesproken bijvoorbeeld wel lekker, maar dan wel in het weekend, zodat je erna rustig aan kunt douchen, langzaam teruglopen oid, zonder meteen in de stress te moeten schieten om ergens op tijd te moeten zijn. Ik kan me jouw keuze om het een beetje af te laten hangen van je gemoedstoestand/planning daarom echt goed voorstellen. Leuk artikel weer!

    1. Ik denk dat het ook beter werkt als je er iets aan hebt, echt de voordelen ervan merkt. Ik ben ook een ochtendmens en sta ook meteen ‘aan’, maar soms lekker rustig aan is ook heel fijn. Net hoe het past.

  4. Leuk Monique,
    lijkt een beetje op een koppeling van Zhineng Qigong met de 100 dagen gong en affirmaties, en WUW( Wake Up Warrior, tegenwoordig ook voor vrouwen) met de indeling van werken aan je lichaam, meditaties, doelen stellen, bepaald dagritme (vroeg beginnen), tijd voor jezelf nemen, en dus bezig zijn met: Body, Being, Balance en Business. Groetjes René.

    1. Hebben we het natuurlijk al vaker over gehad, blijft interessant! Ik vind het idee nog steeds heel mooi en zitten goede dingen bij, maar uiteindelijk moet het wel in je leven in te passen zijn. Ben je nog steeds bezig met WUW?

      1. Nee Monique dat was begin december afgelopen. Het was pittig, 35 dagen lang, iedere dag uren in het Engels bezig zijn met de diverse opdrachten. Maar ik moet zeggen ik heb er veel aan.

  5. Ja knap dat je het zolang hebt geprobeerd. Maar zoals je zelf zegt, het moet bij je passen en je moet er ook effect van voelen

  6. Ik sta altijd 0530 op. Vroeger was ik echt geen ochtendmens maar het is zo lekker om wakker te worden. Ik ga meestal sporten of hardlopen en om 0800 heb ik al veel meer motivatie om de dag goed in te plannen.

    1. Wauw! Vroege vogel! Zeker als je zegt vroeger geen ochtendmens te zijn. Kwestie van wennen denk ik. Fijn dat het voor jou zo goed werkt en dat je gemotiveerd aan je dag begint.

  7. Leuk om te lezen en erover na te denken. Ik moet ook denken aan mijn lijnpogingen/betere eetgewoontes aanleren van de laatste jaren. Dat heb ik soms wel 200 dagen consequent volgehouden, en hoopte dat die verandering van leven dan ook voor altijd zou zijn. Maar nee……dat is toch niet zo. Maar, op een dag, pak ik het weer op, hoop ik😊

    1. Dat is inderdaad net zoiets, ook moeilijk om vol te houden. Omdat het dan toch niet bij jou of in je leven past denk ik. Misschien is de LazyFitGirl methode iets voor je, zij gaat uit van een heel andere manier van afvallen. Zonder te lijnen en restricties. Vind het zelf heel interessant.

Laat een antwoord achter aan Monique Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *